phone icon020 696 3000
Nederlands | English
divider

Artikel

separator

Deel dit artikel op social media:


claimstichtingen Volkswagen moeten samenwerken

/

Een aantal “claimstichtingen” stort zich op het “sjoemelschandaal”. Autoconcern Volkswagen heeft met software de uitstootwaarden van dieselauto’s gemanipuleerd. In Nederland gaat een grote schadevergoedingszaak lopen.

Hoewel Volkswagen in Duitsland is gevestigd, is er voor de claimstichtingen een goede reden om de procedure in Nederland te voeren. Als er een schikking komt, kan deze algemeen verbindend worden verklaard op grond van de WCAM (Wet Collectieve Afwikkeling Massaschade). Lees hier meer. Deze uitspraak wordt erkend in de andere Europese landen, zodat miljoenen consumenten kunnen meeliften. 

Passieve en actieve gedupeerden

Onze advocaat Marius Hupkes maakte zo’n 10 jaar geleden de eerste grote WCAM-zaak mee. Dexia Bank had onervaren consumenten massaal laten beleggen met geleend geld: de aandelenlease-affaire. Onder leiding van Wim Duisenberg kwam een (magere) regeling tot stand. Die ging voor onze clienten destijds niet verder dan kwijtschelding van “restschuld”. Enerzijds konden niet actieve gedupeerden, die hun zaak niet hadden aangemeld, daarmee zonder veel moeite een vergoeding krijgen – dat was nieuw. Anderzijds konden andere gedupeerden zich onttrekken aan de regeling via een opt out. Deze groep – het ging om zo’n 220 clienten van ons kantoor – kreeg uiteindelijk een volledige schadevergoeding van de rechter. Het loonde dus om individueel verder te procederen. Dexia kreeg met de regeling grip op de totale schadevergoeding omdat veel gedupeerden niet in actie kwamen.

Collectieve Afwikkeling Massaschade

Dagblad De Telegraaf stelde ons een aantal vragen over de zaak tegen Volkswagen. De Telegraaf: “Nederland heeft een hele laagdrempelige manier om grensoverschrijdend en collectief schade te verhalen”, zegt Marius Hupkes van het Amsterdamse advocatenkantoor Hupkes Advocaten, dat gespecialiseerd is in collectieve juridische procedures. Nederland kent de Wet Collectieve Afwikkeling Massaschade (WCAM), waarmee compensatie en schadevergoedingen algemeen bindend kunnen worden verklaard. Nederland is daarin uniek in Europa.”

Deze nieuwe zaak zou dus een grote stap kunnen zijn in het internationaal uitrollen van de WCAM. Nederland wordt zo op de kaart gezet als gidsland voor grensoverschrijdende massaprocedures. Het gerechtshof Amsterdam, dat exclusief bevoegd is, heeft inmiddels veel expertise opgebouwd.

Verdeel en heers

Volkswagen wordt wel geconfronteerd met meerdere claimpartijen die een verschillende aanpak kiezen, zo blijkt uit een publikatie in het Financieele Dagblad. Te verwachten is dat Volkswagen strategisch omgaat met al deze partijen uit binnen- en buitenland die over elkaar heen buitelen. De Telegraaf: “Volgens Hupkes is het belangrijk dat claimstichtingen de handen ineen slaan. Hij verwijst naar de Staatsloterij-affaire, waarin twee stichtingen verschillende procedures tegen misleiding hadden aangespannen en de goedkoopste regeling uiteindelijk bindend werd verklaard. ,,Volkswagen zal ook proberen de goedkoopste regeling algemeen bindend te verklaren.”

Lees hier het artikel in De Telegraaf van 14 juni 2017. 

 

 

separator

Deel dit artikel op social media: