Deze pagina is bedoeld als blog met de laatste informatie voor gedupeerden van fraude met een bankrekening bij Bunq. het laatste nieuws vindt u bovenaan.

Bekijk hier de uitzending van Kassa over fraude bij Bunq

3 mei 2024: Veelgestelde vragen over fraude bij Bunq

Ik ben slachtoffer van fraude bij Bunq, wat kan ik doen?

U kunt uw zaak vrijblijvend bij ons aanmelden voor een eerste inschatting. Stuur in elk geval de volgende informatie mee:

  • aangifte politie (Pdf)
  • transactieoverzicht vanaf datum fraude/wegboekingen (Pdf)
  • uw telefoonnummer voor contact
  • beschrijf in een email hoe u normaal de overboekingen accordeert, of u links heeft ontvangen waarop u heeft geklikt, of u een verdachte SMS heeft ontvangen, en beschrijf alle notificaties die u van Bunq heeft ontvangen.
  • Stuur de gegevens naar: support@hupkesadvocaten.nl .

Wat gaan jullie nu precies doen?

Fraude met Bunq-bankrekeningen lijkt vaker voor te komen dan bij andere banken. We gaan alle zaken bestuderen, omdat we willen begrijpen waarom dat is. Daarnaast gaan we met deskundigen praten over de technische kant. Daarna gaan we de juridische kansen inschatten. Waarschijnlijk doen we dat per type zaak. De inventarisatie is vrijblijvend van aard, u zit niet vast aan kosten.

Komt er een rechtszaak namens een groep?

Dat gaan we rustig uitzoeken. Daar hebben we wel enkele weken voor nodig. We willen zorgvuldig te werk gaan, omdat voor de meeste gedupeerden geldt dat ze erg veel of zelfs al hun geld kwijt zijn.

Maakt het soort fraude verschil?

Ja. Het aanklikken van een phishinglink waarna de controle over uw bankrekening overgaat naar fraudeurs, is niet hetzelfde als bankhelpdeskfraude, waarbij u op basis van misleiding zelf de opdracht geeft. Het is wel allebei fraude. We gaan de zaken  goed categoriseren en beoordelen wat voor types fraude er zijn.

Kan ik achter het geld aan en de ontvangers aanspreken?

Ja, dat is vaak mogelijk. De ene keer is dit eenvoudig en daarmee goedkoper, de andere keer ingewikkeld en daarmee duurder. Op de transactieoverzichten staan de IBAN’s waar het geld naar toe is geboekt, daarmee maken we een inschatting. In het algemeen moet de ontvanger het geld terugbetalen. De incasso via de deurwaarder loopt soms stroef, maar het komt ook voor dat de rekeningen waar het geld naar toe gaat al zijn geblokkeerd omdat de andere bank fraude vermoedt en afwacht of het slachtoffer in actie komt.

Ik zit bij een andere bank en spaarde alleen bij Bunq, en mijn Bunq-spaarrekening is omgezet naar een betaalrekening en daarna is alles weggeboekt. Hoe kan dat?

Deze vorm van fraude is bij Bunq mogelijk, als u bewust of onbewust een phishinglink heeft aangeklikt.  De fraudeurs hebben de spaarrekening omgezet naar een betaalrekening en daarna het geld weggeboekt. In deze situatie moeten we onderzoeken op welke manier de fraudeurs de betalingen hebben geaccordeerd zonder uw instemming.

Ik word niet serieus genomen en krijg antwoorden van een robot

Dat merken wij ook!

Ik kreeg nieuwe bankpasjes toegestuurd die ik niet heb aangevraagd. Hoe kan dat?

Deze vorm van fraude is bij Bunq mogelijk, als u bewust of onbewust een phishinglink heeft aangeklikt. Er zit geen limiet op en er gaat kennelijk geen alarmbel af.

Mijn geld is weggeboekt naar IBAN’s met Nederlandse achternamen, bij Finom Payments BV (FNOM), SWAN, Openbank, of Bunq zelf. Waarom deze banken?

Dit zijn op dit moment de meest voorkomende rekeningen waar geld naar toe wordt geboekt, als we de transacties bekijken. Kennelijk hebben de fraudeurs een voorkeur voor wegsluisrekeningen bij deze banken. Mogelijk is het erg makkelijk om bij deze banken een rekening te openen. We gaan hier goed naar kijken.

Ik zie op het transactieoverzicht dat het geld wordt weggeboekt en daarna teruggestort, hoe kan dat?

Fraudeurs maken soms “foutjes” bui het wegboeken en maken bijvoorbeeld geld over naar een “VIBAN” die het geld niet aanneemt omdat het niet gekoppeld kan worden aan een achterliggend account van bijvoorbeeld een cryptoexchange. Fraudeurs testen ook voortdurend de systemen uit. Als iets niet werkt proberen ze het op een andere manier.

Ik heb geen phishinglink aangeklikt, maar werd gebeld en moest mijn geld overboeken omdat mijn rekening gehackt werd. Kijken jullie daar ook naar?

In dit geval is sprake van bankhelpdeskfraude. Lees hier meer. Het verschil met phishing is dat u de betaling zelf heeft uitgevoerd (wegens misleiding). We gaan daar ook naar kijken.