Wet werk en zekerheid

Ontslag: de winnaars (en verliezers) van de WWZ

De WWZ heeft een einde gemaakt aan het tijdperk van de riante "gouden handdrukken", geparkeerd in stamrecht-BV's. Voor de invoering konden jobhoppende managers dubbele jaarsalarissen bij elkaar harken bij ontslag. Grote bedrijven hebben voordeel bij het beperken van de ontslagvergoedingen bij reorganisatie: zij kunnen tegen lagere kosten saneren bij economische tegenwind. De ontslagvergoeding nieuwe stijl, de transitievergoeding, is lager en gekoppeld aan een maximumbedrag. Een kleine nuance. Individueel ontslag (bijvoorbeeld bij een verstoorde arbeidsverhouding) is lastiger geworden. En sommige oude regelingen pruttelen nog door.

2021-10-29T12:54:26+01:001 juli 2016|Ontslag, Salaris vorderen|

Van ontslagvergoeding naar transitievergoeding

Als de werknemer het niet eens is met het ontslag kiest de werkgever de route. Hij kan kiezen voor ontslag via de kantonrechter. Dan komt de ontslagvergoeding via de “kantonrechtersformule” in beeld. De werkgever kan ook een ontslagvergunning aanvragen en daarna opzeggen. De werknemer ontvangt dan geen vergoeding, maar kan nog wel zelf een procedure opstarten (met een beperkte kans van slagen). De uitkomsten waren dus verschillend, en dat is één van de redenen voor de nieuwe wetgeving.

2021-11-01T17:12:32+01:009 juni 2015|Ontslag|

Nieuwe termijnen in het ontslagrecht. Soms korter, soms langer.

Op 1 juli 2015 veranderen niet alleen de inhoudelijke regels van het ontslagrecht maar ook de wettelijke termijnen om in actie te komen. De termijnen zijn gekoppeld aan de betreffende rechtsvordering. Veel termijnen zijn vervaltermijnen en geen verjaringstermijnen. Vervaltermijnen zijn definitief en kunnen anders dan verjaringstermijnen niet worden gestuit.

2021-11-01T17:15:10+01:003 juni 2015|Hoger beroep, Ontslag|

Wat verandert er bij ontslag op staande voet?

Tot 1 juli 2015 leidt een voorwaardelijk ontbindingsverzoek vrijwel altijd tot ontbinding door de kantonrechter, ook als het ontslag op staande voet ongeldig is. De kantonrechter redeneert dan dat de arbeidsverhouding verstoord is geraakt of dat het vertrouwen weg is. De kantonrechter kan de werknemer wel een extra hoge vergoeding toekennen als hij vindt dat de werkgever onzorgvuldig te werk is gegaan. Met andere woorden, of het ontslag op staande voet nu geldig is of niet, er komt toch een einde aan het dienstverband. Na 1 juli 2015 worden hogere eisen gesteld aan ontbinding wegens een verstoorde arbeidsverhouding. Dat geldt ook voor ontslag wegens slecht gedrag van de werknemer. Bovendien heeft de rechter minder ruimte om aan de werknemer een hoge vergoeding toe te kennen. Het komt er dus nu echt op aan of het ontslag op staande voet terecht was of niet. Werkgevers zullen uit moeten kijken met een opportunistisch ontslag op staande voet; ze kunnen er niet meer op aan dat de rechter toch wel zal ontbinden.

2021-11-01T17:18:26+01:0028 mei 2015|Ontslag|

Wat is opzegging met instemming van de werknemer?

Op 1 juli 2015 komt er een nieuwe, tot nu toe niet bestaande manier waarop een arbeidsovereenkomst kan eindigen. Hoe werkt deze manier en wat zijn de verschillen met de nu al bestaande beëindiging met wederzijds goedvinden? Het belangrijkste verschil tussen beide routes is dat bij de instemming met de opzegging, de werkgever een transitievergoeding moet betalen. Dat geldt niet automatisch als de arbeidsovereenkomst eindigt via een vaststellingsovereenkomst. Dan is er meer vrije onderhandelingsruimte. In dat geval kan de transitievergoeding wel bedongen worden, maar het is toch iets anders of een recht op vergoeding “automatisch” ontstaat omdat het in de wet staat, dan wel omdat het is opgenomen in een overeenkomst waarover eerst onderhandeld is. De vergoeding bij wederzijds goedvinden kan zowel hoger als lager uitvallen dan bij opzegging met instemming van de werknemer.

2021-11-01T17:19:49+01:0026 mei 2015|Ontslag|

Flexwerker sneller in vaste dienst vanaf 1 juli 2015

Een werknemer met een tijdelijk contract krijgt na verloop van tijd automatisch een vast contract. Deze bepaling staat bekend onder de naam “ketenregeling”. Deze regeling verandert. Het is de bedoeling dat tijdelijke arbeidskrachten sneller een vast contract te krijgen. Werkgevers moeten wennen aan een snellere omzetting in een vaste aanstelling. Werkgevers die standaard werken met tijdelijke contracten, maar niet willen dat een vaste arbeidsrelatie ontstaat, zullen rekening moeten houden met de nieuwe ketenregeling. Bent u een flexwerker? Let dan goed op de duur van uw tijdelijke contract, u heeft eerder dan vroeger een vaste baan, ook als het contract op papier uitgaat van een vaste einddatum.

2021-11-01T17:22:52+01:0018 mei 2015|Ontslag|

Hoe werkt de “bedenktijd” in het nieuwe ontslagrecht?

Veel ontslagen komen tot stand doordat de werkgever en de werknemer, al dan niet met hulp van advocaten, met elkaar onderhandelen. De overeenkomst die daaruit volgt wordt meestal vastgelegd in een “vaststellingsovereenkomst”, die door de werkgever en de werknemer wordt getekend. Deze vorm van beëindiging van het arbeidscontract wordt ook wel “beëindiging met wederzijds goedvinden” genoemd, om onderscheid te maken met het eenzijdig opzeggen van het contract (in dat geval krijgt de werknemer meestal geen WW). In het nieuwe ontslagrecht komt er ook een nieuwe variant van de “beëindiging met wederzijds goedvinden”, te weten de “opzegging met instemming van de werknemer”.

2021-11-01T17:25:01+01:0011 mei 2015|Ontslag, Tips|