Pand afgebrand, verzekering betaalt niet uit – wat nu?

Het komt geregeld voor dat verzekeraars weigeren om schade als gevolg van brand te vergoeden. Dat overkwam ook een eigenaar van een pand dat werd gebruik als pension. De verzekeraar vond dat dat niet onder de omschrijving van de dekking in de polis valt. Maar de rechter wijst deze redenering af en veroordeelt de verzekeraar om de brandschade uit te keren.

2021-10-26T17:54:32+02:006 november 2018|Tips|

Wat is een meerwaardeclausule?

Een meerwaardeclausule is de naam van een bepaling uit het Nederlandse contractenrecht. Door de bepaling te gebruiken ontstaat een recht om een vergoeding wegens waardestijging te ontvangen als bezit dat wordt verdeeld binnen een bepaalde periode alsnog wordt verkocht.

2021-10-26T17:45:55+02:0015 oktober 2018|Terminologie|

Geldt de huurbescherming bij tijdelijke verhuur?

De Wet doorstroming huurmarkt maakt het mogelijk om een huurcontract aan te gaan met een huurtermijn van maximaal twee jaar. De overeenkomst eindigt dan automatisch na het verstrijken van de afgesproken termijn. Wel moet de verhuurder dat schriftelijk minimaal één en maximaal drie maanden voor afloop van de termijn bevestigen aan de huurder (ook wel de “schriftelijke kennisgeving” geheten).

2021-10-26T18:06:10+02:0027 september 2018|Tips|

Inlopen betalingsachterstand? Dan geen gedwongen verkoop woning

Het gerechtshof Den Haag heeft in een uitspraak duidelijk gemaakt dat een bank gedwongen kan worden de verkoop van een huis te staken als de eigenaar maandelijks extra geld overmaakt naar de hypotheekbank om de achterstand in te lopen. De bank wilde verkoop doorzetten omdat er een koopcontract was getekend. De rechter beloont de inspanning van de woningeigenaar en steekt een stokje voor de overdracht.

Wat kan een verkoper van een woning doen als de koper niet betaalt?

Een verkoper kan flink schade lijden als een koper het koopcontract ontbindt. Ontbinding is niet altijd mogelijk en niet altijd geldig. Wat zijn de valkuilen voor kopers bij het inroepen van een financieringsvoorbehoud, en wat kan een verkoper doen om schade te claimen als de verkoop ten onrechte wordt geannuleerd? De verkoper claimt meestal 10 % van de koopsom, de ontbindingsboete, maar kan ook de hele schade verhalen of de voorkeur geven aan nakoming.

2021-10-27T17:05:34+02:0020 april 2018|Geschillen koopwoningen, Tips|

Kan de verkoop van een gezamenlijke woning worden uitgesteld?

Een woning kan gemeenschappelijk eigendom zijn, bijvoorbeeld bij een huwelijk of bij samenwoners  die ieder voor de helft eigenaar zijn. Als de relatie uitgaat of als scheiding wordt aangevraagd kan de ene partij belang hebben bij verkoop (vanwege de opbrengst) en de ander kan er juist belang bij hebben dat de verkoop wordt uitgesteld. Hoe is dat wettelijk geregeld?