Wat is de kans van slagen van een rechtszaak tegen een CFD-broker? Die vraag wordt ons vaak gesteld! In dit artikel maken we inzichtelijk welk soort gedrag van een CFD-broker voor de rechter reden kan zijn om de broker te veroordelen om de inleg terug te betalen. Ook leggen we uit wat het verschil is tussen een CFD-broker met vergunning en een boilerroom die CFD’s verkoopt.
De drie punten voor een kansvolle rechtszaak
In de volgende drie gevallen maakt een eis tot terugbetaling van de inleg kans bij de Nederlandse rechter:
- De CFD-broker heeft u begeleid bij de keuzes; eerst op een vriendelijke en behulpzame manier en in een volgende fase met druk en dwang
- De CFD-broker heeft u (één keer of meerdere keren) aangeraden bij te storten na een “margin call” en gezegd dat u anders uw inleg zult verliezen
- Het account is ingestort nadat u extra geld heeft ingelegd (al dan niet omdat er onverwacht “swaps”) in rekening zijn gesteld
Als u deze vragen met “ja” heeft beantwoord dan denken we dat u met succes een zaak kunt beginnen tegen de CFD-broker omdat sprake is van oneerlijke handelspraktijken. Bij oneerlijke handelspraktijken kun je de inleg terugvorderen. Hierna geven we een toelichting op deze drie punten:
-
De CFD-broker heeft u begeleid bij de keuzes eerst op een vriendelijke en behulpzame manier en in een volgende fase met druk en dwang
Bij alle zaken die door de Nederlandse rechter zijn behandeld is een hetzelfde patroon zichtbaar, alsof telkens hetzelfde draaiboek is gevolgd. In de eerste fase is de accountmanager vriendelijk en behulpzaam. Als een vriendelijke gids helpt hij bij het openen van de trades. De bedoeling hiervan is dat u meer geld gaat storten. In de tweede fase zet de accountmanager de klant onder druk en in de derde fase stort het account onverwachts in. Wij noemen dit het “stappenplan” van de onbetrouwbare CFD-broker. Lees hier meer.
-
De CFD-broker heeft u (één keer of meerdere keren) aangeraden bij te storten na een “margin call” en gezegd dat u anders uw inleg zult verliezen
Als een CFD-broker u onder druk zet om bij te storten “omdat u anders alles kwijtraakt”, dan verzwijgt de broker twee belangrijke punten die u moet weten om een verstandige beslissing te nemen. In de eerste plaats verzwijgt dat de broker dat u ook kunt stoppen waarmee u uw verlies beperkt. In de tweede plaats verzwijgt de broker dat als u meer inlegt, er een grote tot zeer grote kans is dat u dat geld gaat verliezen bovenop het geld dat u er al in heeft gestopt. Door te zeggen dat bijstorten uw enige kans is om het account te redden, wordt u dus gemanipuleerd. We hebben deze vorm van manipulatie uitgebreid beschreven in een achtergrondartikel over de werkwijze van onbetrouwbare CFD-aanbieders. Dit artikel vind je hier.
-
Het account is ingestort nadat u extra geld heeft ingelegd (al dan niet omdat er onverwacht “swaps”) in rekening zijn gesteld
Veel gedupeerden van CFD-brokers realiseren zich niet dat dit vanaf het begin de bedoeling was van de broker. Sommige gedupeerden geven zichzelf de schuld (of krijgen de schuld van de accountmanager, omdat ze het advies niet goed hebben opgevolgd of niet meer konden bijstorten, omdat de klant geen geld meer heeft). Wat u zich moet realiseren is dat de broker er belang bij heeft u zo te begeleiden dat uw beleggingen verdampen. Uw inleg is dan winst voor de broker. Een CFD-broker en zijn klant hebben een tegengesteld belang. Een CFD is een soort contract dat u aangaat met een tegenpartij. Die tegenpartij is (direct of indirect) de broker zelf. Stel dat u winst maakt met uw beleggingen, dan moet de andere partij bij het contract uw winst uitbetalen en dat levert dus verlies op voor die partij, de broker zelf. En daarom zullen de accountmanagers die voor de broker werken u op zo’n manier sturen en beïnvloeden dat het account uiteindelijk instort. U bent dan uw geld kwijt en de broker maakt winst. Lees hier meer over het fenomeen “tegenstrijdig belang” bij CFD-handel.
Andere manieren om te herkennen dat u te maken heeft met een onbetrouwbare broker
In dit artikel hebben we de gang van zaken rond CFD-trading simpel voorgesteld, maar er zijn nog een paar andere manieren waarop onbetrouwbare brokers zich gedragen om de inleg van hun klanten te bemachtigen. We geven hierna een overzicht. Misschien herkent u één of meer van de volgende trucs:
- De accountmanager adviseert u een “professional account” te kiezen (of een ander accounttype waar voordelen aan zitten, met een mooie naam zoals “diamond” of “gold”)
- U moet een kennistest doen om toegelaten te worden als klant, dan wel een kennistest om een ander accounttype te krijgen, maar u wordt “geholpen” bij de beantwoording van de vragen
- U kunt na het instorten van het account uw transactiehistorie niet meer inzien of downloaden, of u vermoedt dat er gerommeld is in de transactiehistorie
- U wordt na het instorten van het account benaderd met de belofte dat een nieuwe accountmanager u zal begeleiden om het verlies goed te maken, maar u moet dan wel opnieuw inleggen
- De broker belooft zelf ook geld bij te storten als u nog een keer inlegt nadat u al blut bent gespeeld
- U wordt na het instorten van het account benaderd met een mager schadevergoedingsvoorstel (een zogenaamde “settlement agreement”) waarbij u een lage vergoeding krijgt als u afziet van een juridische claim (let op: als u zo’n contract tekent kunnen wij u niet meer helpen!)
- U vermoedt dat de accountmanagers niet hun echte naam gebruiken, maar een valse naam
- U bent gelokt met een advertentie die niets te maken heeft met de broker, of in andere woorden gezegd, de naam van de broker werd pas later duidelijk
- U heeft te maken met andere partijen die u bellen (of emails sturen) over beleggen (check ook uw spambox)
- U wordt benaderd door een bureau dat beweert dat ze u kunnen helpen met schadevergoeding (lees hier meer over recovery fraude)
- U bent begeleid via schermdelingssoftware (zoals Anydesk, Screenleap of Teamviewer)
Als u één of meer van deze punten herkent, dan heeft u te maken met een onbetrouwbare broker die zich schuldig maakt aan “oneerlijke handelspraktijken”. U heeft dan een goede juridische uitgangspositie om uw geld terug te vorderen. Het is niet zo dat alle punten op uw zaak van toepassing moeten zijn.
Heeft u te maken met een boilerroom of met een CFD-broker?
U heeft inmiddels misschien de conclusie getrokken dat u een sterke zaak heeft en dat het dus zin heeft om een advocaat in te schakelen die de broker aanpakt. Dan moeten we tenslotte nog een paar uitzonderingen bespreken. Helaas kan niet elke partij met succes worden aangepakt. Er bestaat een verschil tussen CFD-brokers met een vergunning en zogenaamde boilerrooms. Dat zijn feitelijk spookbedrijven, die niet echt bestaan. Of ze bestaan wel, maar heel kort, en ze zijn gevestigd in een land waar de rechtsstaat niet goed functioneert. Dan is het veel moeilijker om juridische maatregelen te nemen. Het herkennen van een boilerroom kan moeilijk zijn, omdat een boilerroom dezelfde software kan gebruiken en ook CFD’s kan verkopen, zodat het verschil met een officiële broker die wel een vergunning heeft moeilijk te zien is. In de volgende drie gevallen heeft u hoogstwaarschijnlijk te maken met een boilerroom:
- De bedrijfsnaam is niet te vinden of de firma gebruikt een vals adres. Dit kunt u zelf onderzoeken door helemaal onderaan de website van de beleggingsfirma te kijken of op de contactpagina en de naam- en adresgegevens te controleren op Google (deze methode werkt niet altijd: sommige boilerrooms hebben wel een adres, maar dat kan nep zijn).
- U moet de beleggingen betalen op verschillende bankrekeningen die niet op naam van het bedrijf staan (een officieel bedrijf heeft een bankrekening op zijn eigen naam, of je kunt op een andere normale manier betalen, bijvoorbeeld met een credit card of met Ideal).
- U moet de beleggingen betalen via bitcoins of via andere cryptovaluta en u moet daarvoor eerst geld storten op de normale manier naar een cryptoexchange. vanuit uw account bij deze exchange moet u de crypto verzenden als betaling van inleg (dit betekent dat de broker niet terecht kan bij een bank, omdat een niet bestaand bedrijf geen bankrekening kan openen; lees hier meer).
Stel dat deze punten voor u gelden, dan bent u het slachtoffer van een ernstige vorm van oplichting. U moet dan zeker aangifte doen bij de politie. In sommige gevallen kunnen wij helpen met het verhalen van de schade op een indirecte manier, namelijk door de crypto op te sporen via blockchainanalyse, de wallets te bevriezen en af te romen.
Onze specialist: Marius Hupkes