werknemer

Ziek zijn als werknemer, wat nu?

Wanneer is een werknemer ziek? Er zijn verschillende aspecten waar je naar moet kijken om te bepalen of een werknemer ziek is of niet. En als een werknemer ziek is, heeft de werknemer dan verplichtingen? En heeft een werkgever verplichtingen? In dit blog lees je over ziekte bij werknemers en de verplichtingen die daaruit voortvloeien vanuit zowel de werknemer als de werkgever.  Ziek volgens de wet Als er wordt gesproken van een zieke werknemer, dan gaat [...]

2024-03-07T22:20:34+01:0010 april 2022|Divers|

Wat moet een werknemer doen als hij geen salaris ontvangt?

Als een werknemer geen salaris ontvangt, moet hij in actie komen en een loonvordering instellen. Afwachten is geen optie. Je kunt de zaak op twee verschillende manieren aanpakken. Als de werkgever niet wil betalen dan volgt meestal een kort geding bij de kantonrechter. Als de werkgever niet kan betalen dan moet het faillissement worden aangevraagd. Bij faillissement ontvangen de werknemers hun achterstallige salaris via het UWV. Dat wordt de faillissementsuitkering of loongarantieregeling genoemd.

2021-10-29T12:55:06+01:0012 april 2017|Faillissementen, Salaris vorderen, Tips|

Uw werknemer betaalt geen zorgpremie meer. Wat nu?

Als iemand zes maanden geen zorgpremie betaalt, wordt diegene als wanbetaler aangemeld bij het Zorginstituut Nederland. Vanaf dat moment dient de zogenoemde wanbetaler een bestuursrechtelijke premie te betalen aan het Zorginstituut Nederland. Deze bestuursrechtelijke premie is hoger dan de zorgpremie en komt in plaats van de zorgpremie aan de zorgverzekeraar.

2021-10-29T12:48:32+01:008 juni 2016|Tips|