Doet u er aan mee? Gevonden worden via internet is belangrijk. SEO-bureautjes bieden diensten aan om beter te scoren op Google. SEO staat voor: Search Engine Optimization. Wat voor methodes gebruiken deze bureautjes eigenlijk? En realiseren advocaten zich wat  voor methodes dit zijn?

Mr Waak

Kijkt u voor de grap eens op deze website http://waakadvocaten.nl/ (mirror). Het is de website van een advocatenkantoor, ergens in een stadje in Nederland. Leuk, broer Johan en zus Kathelijne die samen een kantoor hebben. What’s in a name! Gaat u maar rustig slapen, wij waken over uw zaak. Maar als u de site beter bekijkt, ziet u dat er iets niet klopt. Er staat helemaal geen adres van het kantoor op de site.

De Waakjes zijn spookadvocaten

Waak & Waak bestaan niet. Er zijn geen advocaten in Nederland met de achternaam Waak. Kijk maar op de site van de Orde https://www.advocatenorde.nl/. Mr. Kwaak bestaat en mr. Swaak ook, maar er bestaat geen mr. Waak. Dat is vreemd. Waarom zou iemand een nepsite maken met een niet bestaand advocatenkantoor, dat geen cliënten kan bedienen? Welke verdienmodel zit hier achter?

Linkbuilding

Om het verdienmodel achter de Waak-website te begrijpen, moet u eerst weten hoe SEO werkt. Zoekmachines zoals Google kijken natuurlijk naar trefwoorden en naar de domeinnaam. Maar andere factoren tellen ook mee. Zoekmachines willen ook weten of andere sites linken naar uw site. Als dat zo is, stijgt u in de zoekresultaten. Als veel andere sites naar uw site linken, denkt Google dat uw site wel belangrijk moet zijn. U scoort dan beter dan uw concurrenten.

De bestaansreden van nep-advocatenkantoren

Als u wat verder kijkt op de website van de Waakjes komt u op de linkpagina http://waakadvocaten.nl/linkpagina/ (mirror). Dat is de pagina waar het allemaal om gaat. Hier vindt u de links naar juridische dienstverleners en ook van enkele advocatenkantoren. En dat zijn bepaald geen nepadvocaten. WitloxSnijders in Amsterdam, Kessels advocaten uit Breda, E Legal incasso uit Rotterdam. Echte advocaten. Zouden zij weten dat de site van broer en zus Waak naar hun kantoor verwijst?

Te goeder trouw of niet?

Hoe komen gerenommeerde advocatenkantoren er op om naar hun site te laten linken door de spookadvocaten van Waak? Niet een beste beurt om je in te laten met een nep-website, zou je zeggen. Tja, ik weet het antwoord niet. Maar ik heb wel een vermoeden. Ik denk dat deze advocatenkantoren van niets weten en hun handen in onschuld wassen als zij dit artikel lezen. Zij hebben ook vast niet met opzet een link gevraagd aan de nepadvocaten van kantoor Waak. Maar de Waak-website bestaat wel, en deze domeinnaam heeft een eigenaar die de website en de links heeft gemaakt. De eigenaar van de Waak- website is vast zo’n SEO-bureautje, die een web van linkjes weeft om zijn klanten hogerop te helpen. En dit bureautje zou wel eens klanten kunnen hebben in de juridische dienstverlening.

Het product dat dit bureau verkoopt is: beter gevonden worden op Google. Daar zijn geoorloofde middelen voor en minder geoorloofde. Dat laatste wordt “black hat” of “grey hat” genoemd en daar gaat het hierover. Dus nu weet u dat daar soms nepadvocaten voor worden ingezet. Want Google is wel slim, maar niet zo slim dat het echte advocatenkantoren kan onderscheiden van niet bestaande kantoren.

Wat doe je hiertegen? Geen idee. Wel past Google regelmatig zijn algoritmes aan, waardoor sites die met gebruik van minder geoorloofde methoden hoog in Google staan, opeens kunnen gaan kelderen. Misschien dat Google de nepadvocaten er dan uit kan zeven door te checken of deze advocaten wel echt bestaande ondernemingen zijn. Sommige echte advocatenkantoren raken dan wel hun linkje kwijt en gaan zakken in de ranking…. Maar dat lijkt mij terecht. Toch?

 

Geplaatst door Marius Hupkes

marius-2016