Uw advocaat in Amsterdam! Voor erfrecht, schade en aansprakelijkheid, oplichting, familierecht, beleggingsfraude, arbeidsrecht en bankrecht.

spoofing

Wat kun je doen bij bankhelpdeskfraude?

Bankhelpdeskfraude is een vorm van fraude waarbij iemand die zich voordoet als bankmedewerker een slachtoffer onder valse voorwendselen beweegt zijn banktegoed ”in veiligheid te brengen” terwijl dit geld in werkelijkheid wordt gestolen. Hoe de fraudeurs te werk gaan De fraudeurs bellen op, beweren dat ze bij de bank van het slachtoffer werken, en beweren dat de bank hackers gedetecteerd heeft die bezig zouden zijn met pogingen de rekening te plunderen. Omdat de fraudeurs vaak extra [...]

Wat is recovery fraude?

Recovery fraude is een vorm van cybercrime waarbij een slachtoffer van oplichting nog een keer wordt benaderd met de belofte om het verloren geld terug te halen, terwijl het er eigenlijk om gaat de gedupeerde nog een keer geld afhandig te maken. Recovery fraude is een vervolg op beleggingsfraude. Ongevraagd contact Bij recovery fraude neemt een bureau of organisatie altijd ongevraagd contact op met de gedupeerde. Dat de organisatie over de contactgegevens van het slachtoffer [...]

ABNAMRO verruimt vergoeding spoofingfraude

ABNAMRO Bank heeft zojuist bekend gemaakt om ook in specifieke gevallen van "grove nalatigheid" de schade van klanten door spoofingfraude te vergoeden. Tot nu toe was deze bank strenger in de beoordeling van aangevraagde vergoedingen dan de andere banken. Bij spoofingfraude maakt een oplichter zich meester van het banksaldo van een gedupeerde door te bellen via het unieke nummer van de bank, waarmee de oplichter het vertrouwen wekt dat het een echte medewerker van de [...]

2023-10-10T17:12:33+01:0013 januari 2022|Fraude en bedrog, Zorgplicht banken|

Stichting GIBO onderzoek rechtszaak tegen ING Bank over “spoofingfraude”

We onderzoeken de mogelijkheid van een collectieve rechtszaak tegen ING Bank over schadevergoeding voor gedupeerden van spoofingfraude. Criminelen hebben klanten van ING (en ABNAMRO) aangezet om geld over te boeken naar "kluisrekeningen" omdat de bankrekening geplunderd zou worden door hackers. Daarbij is het eigen telefoonnummer van de bank gebruikt om de gedupeerde er van te overtuigen dat het een medewerker van ING is die belt. In sommige gevallen hadden de criminelen ook voorkennis over de mutaties op de rekening waarmee ze nog overtuigender overkwamen.

2023-10-10T17:12:23+01:0012 oktober 2020|Fraude en bedrog|
Ga naar de bovenkant