Vaststellingsovereenkomst

Vaststellingsovereenkomst aangeboden wegens reorganisatie. Wat nu?

Vanwege de coronacrisis verkeren sommige bedrijven helaas in financiëel zwaar weer. Dit kan een reorganisatie tot gevolg hebben. Werkgevers bieden in dat geval regelmatig aan hun werknemers een vaststellingovereenkomst (ook wel beëindigingsovereenkomst genoemd) aan, waarin zij de voorwaarden van het gewenste ontslag vastleggen, om op deze manier de arbeidsovereenkomst te kunnen beëindigen. In dit blog leest u meer over de vaststellingsovereenkomst en een reorganisatie. Wat is een vaststellingsovereenkomst? Uit een eerder geschreven blog van mr. [...]

2022-01-27T18:46:58+01:0026 februari 2021|Ontslag|

Wat is een vaststellingsovereenkomst?

Een vaststellingsovereenkomst is een veel voorkomend, in het Burgerlijk Wetboek geregeld type overeenkomst, waarin afspraken staan om een juridisch geschil op te lossen. Uit een vaststellingsovereenkomst ontstaan verplichtingen, zodat de rechter geen uitspraak meer hoeft te doen over de inhoud van het geschil.

2023-02-14T20:42:37+01:003 april 2018|Kort geding, Terminologie|

Wanneer verjaart een schikking?

Voor vonnissen en andere rechterlijke uitspraken geldt volgens de wet een verjaringstermijn van 20 jaar. Dat is lang. Het betekent dat een schuldenaar die al lang vergeten is dat hij ooit in een rechtszaak zat, alsnog te maken kan krijgen met een bezoek van de deurwaarder. De wettelijke rente loopt al die tijd door. Stel nu dat de deurwaarder niet langskomt met een vonnis, maar met een proces-verbaal, en hij doet dat pas na 10 jaar. Wat is dan de verjaringstermijn?

2021-10-29T12:46:01+01:0015 juni 2016|Incasso, Tips|

Hoe werkt de “bedenktijd” in het nieuwe ontslagrecht?

Veel ontslagen komen tot stand doordat de werkgever en de werknemer, al dan niet met hulp van advocaten, met elkaar onderhandelen. De overeenkomst die daaruit volgt wordt meestal vastgelegd in een “vaststellingsovereenkomst”, die door de werkgever en de werknemer wordt getekend. Deze vorm van beëindiging van het arbeidscontract wordt ook wel “beëindiging met wederzijds goedvinden” genoemd, om onderscheid te maken met het eenzijdig opzeggen van het contract (in dat geval krijgt de werknemer meestal geen WW). In het nieuwe ontslagrecht komt er ook een nieuwe variant van de “beëindiging met wederzijds goedvinden”, te weten de “opzegging met instemming van de werknemer”.

2021-11-01T17:25:01+01:0011 mei 2015|Ontslag, Tips|